V Česku máme za sebou už celých 7 let existence slevových portálů. Tento trh byl zcela jiný, než v okolních státech, jak už to u nás bývá. Přečtěte si, jak to vidíme my a jaká možná bude jejich budoucnost.

Počátky slevového byznysu

Někteří očekávali, že nám celý trh rozmetá Groupon, nebo že všichni zkrachují a zůstane jen Slevomat. No, každý se trefil trošku. Jak to tedy bylo a jak to bude vypadat dál?

V roce 2010 rostly slevové portály jako houby po dešti. V jednu chvíli jich bylo i 300, nyní je asi jen 10 živých. Slevomat je ani nespolkl, ani je žádný jiný velikán nerozmetal. Většina z nich se nepřizpůsobila a zůstaly slevovými portály, když poptávka šla trochu jinam.

Myslím, že to byl důvod, proč o nich už není slyšet. Snad ještě v kombinaci s faktem, že většině majitelů nic moc neříkalo budování dlouhodobé strategie. Ani to nebyli mistři marketingu a kdybyste se zeptali, kdo z nich přemýšlí alespoň do budoucna nad brandem, pravděpodobně by vám odpověděli: “Vždyť logo máme a občas pořádáme soutěž.”

Vedoucí pozice slevového trhu

Slevomat.cz dnes můžeme těžko nazývat čistým slevovým portálem. Jako jeden z mála se vymezil z prostého kolečka slev a uvědomil si, že lidé se na něj chodí mimo “levnější” nákup také inspirovat. Najít si tip na dovolenou nebo zážitek, který by je normálně ani nenapadl.

Novinka: Slevomat kupují Britové spolu s weby Skrz a Zľavomat podle spekulací za 1,5 miliardy Kč (29.8.2017) http://www.czechcrunch.cz/2017/08/slevomat-cz-a-skrz-cz-kupuji-britove/

Náš (tehdy ještě slevový portál) Sleva jak Brno jsme drželi 4 roky. Byl zaměřený jen na Brno a byl známý pro dobré nabídky jídla. Tataráky, pizza nonstopy, rauty, večeře pro dva a podobně. Znáte to. Občas tam byl nějaký zájezd nebo pobyt. Na těch byla i pěkná provize a je škoda, že jsme takových nedokázali sehnat více.

Ten malý web živil 4 fulltime lidi v kanceláři a asi 6 externích obchodníků. Uživil managera, copíky i support. A do toho nesl slušné peníze i naší tehdy začínající webdesignerské firmě. Na malý lokální web i teď docela hledím, že takhle frčel.

Slevový portál Sleva jak Brno

Slevový portál na vlastní kůži

Pracovali jste někdy s lidmi v levném odvětví? Slevy v čisté extrakci. Byl to fofr, kopírka se nezastavila a papíry lítaly vzduchem. Takže, když v roce 2014 trochu poklesly provize, shánění slev začalo být těžší a objevily se první problémové vlaštovky mezi klienty, byl jsem docela rád, že jsme to včas zavřeli.

Ale ne tak úplně. Bylo docela logické zužitkovat možnosti, které jsme za 4 roky získali a postavit vyhledávač slev - agregátor. Ten máme dodnes. Má dobrou návštěvnost, takže jako bonus na něm můžeme občas otestovat své nápady.

A najednou byl klid. Mohli jsme se zase věnovat naplno webdesignu a webovému programování. Tedy oboru, ve kterém jsme chtěli být nejlepší.

I slevový portál by měl mít strategii

Ale zase zpátky k tomu slevovému trhu. Aplikaci “slevový portál”, na které jsme provozovali naši Slevu jak Brno, si od nás koupilo dalších 55 lidí. Dodali jsme tak za docela rozumný peníz hotovou aplikaci pro 1/5 všech provozovatelů sleváčů v ČR.

Slevové portály v Česku mají za sebou boom

Kolik jich uspělo? Správná otázka. Bohužel jen jednotky. Časem se mi zdálo, že už po prvním setkání se zájemcem dokážu odhadnout, jestli má se svým plánem šanci uspět. Navíc ke každé nakoupené aplikaci se s námi klienti mohli poradit, jak začít provozovat slevový portál. A my jsme jim předali know how, které jsme měli. Ve výsledku ani toto moc nepomohlo.

V minulém roce proběhlo pár velkých pádů slevových portálů. Neudělalo to dobrou značku trhu s nálepkou “slevy”. Co jsem měl možnost vidět, tak zásadní faktor neúspěchu byl ten, že si majitelé špatně spočítali cash flow. Na první pohled byl plný účet, ale už neviděli, kolik mají závazků a zda se jim vyplácí investice. Špatně nacenili slevové nabídky, nerozvážně investovali do marketingu a nesledovali žádný ukazatel (KPI), který by říkal “máš to v pořádku”.

Jak to bude se slevovými portály dál

Se slevami mělo vždy smysl podnikat, ale chytře. Sleva je jen prostředek k promyšlenější akci, na které bych už nedoporučil ani v případě slevového portálu stavět celý byznys.

Slevové portály, které to zvládly, se vyhranily ze zajetí slev a poskytují prostor, kde si lidé najdou zajímavé nabídky. Inspirují je a nikoliv nezbytně nízkou cenou. Dávají prostor pro zábavu a kreativitu.

Další třída slevových portálů jsou prodejci levného zboží. Nejčastěji výrobků z Číny, které nejsou nic moc kvalitní a jsou přímo stavěné na to, aby byly prodávané levně.

Všimli jste si také toho, jak postupně vznikaly srovnávače slev - agregátory? Mám dojem, že v jednu dobu bylo více aktivních agregátorů slev, než aktivních slevových portálů. To je na jednu stranu divné, protože jejich existence byla přímo závislá na nabídkách slevových portálů. Na druhou stranu jsou ale jejich majitelé marketingově schopní a dokážou přivádět zákazníky. Agregátory už dávno neshromažďují jenom nabídky sleváčů, ale snaží se poskytovat i zboží e-shopů, nabídky cestovek a integrují různé affiliate programy.

I agregátory slev by měly přemýšlet nad tím, jak bude vypadat jejich budoucnost, pokud ve svém byznysu tedy nějakou vidí. Chce to peníze, čas a nápady jako každý startup. A pak mohou snít o pozici na trhu, jakou si vybudoval například agregátor Skrz, který postavil povedené hřiště nápadů pro lidi.

Tak to vidíte, ani Groupon neroztrhal český trh slevových portálů a na to, jak málo je o něm slyšet, bych možná řekl, že i velký hráč by měl umět včas upravit svůj směr.


Marek Čevelíček
Pracuju s digitálními aplikacemi už 17 let, z toho 9 let se specializuju na UX. Nejvíc rozumím e-commerce a nejradši dělám redesign e-shopů a UX pro informační systémy. Dřív jsem býval vývojář a s vývojáři si rozumím. Často se ptám na otázky, které si lidi většiou nepokládají.