V posledních 3 letech jsem lidem rozmluvil asi 20 nápadů na webové/mobilní aplikace, kde nás lidi žádali o návrh a někdy i vývoj (mobilní třeba vůbec nevyvíjíme).

Nedávno jsem slyšel, že jim rozmlouvám jejich splněný sen.

Já tvrdím, že je spíš chráním od noční můry. Ti, kterým jsem to nerozmluvil, by mohli vyprávět.

  • Jenom 1 ze stovky budete mít štěstí a postavíte úspěšný projekt.
  • Jenom 5 ze sta na tom budete ve výsledku šul-nul.

Zbytek 94 z vás takový “úspěch” mít nebudou.

1/ Nevíte, jak na to procesně.

A protože nemáte dost peněz nebo chcete ušetřit na marketing, tak často odstřihnete nejdůležitější roli — projekťáka/produkťáka. To je člověk, který je na tom projektu po celou dobu a hlídá, že ostatní dělají, co mají.

A že to dělají dobře.

A že se na něco nezapomnělo.

To vám pak ale nezbývá nic jiného, než si to odborně pohlídat sám.

A tady jde projekt postupně do kytek.

Vyřešíte to tak, že si zajistíte dozor projektu. Nebo můžete poprosit toho člověka na začátku (návrhář/analytik/UX designer), který to s vámi vymyslel a navrhnul. Nás o to lidi často žádají, když se jim projekt sype. To už je pozdě. Takové projekty nejsou žádný med a náklady na usazení do správných kolejí jsou velké.

2/ Nevíte, jak na to marketingově.

Marketing pro online službu se dost liší od marketingu, který jste možná doteď dělali 10 let v B2B. Veletrhy, vztahy a PR vs. SEO, PPC a sociální sítě. Ale cítíte se silně. Nechci brát představy zkušeným manažerům, ale znám prostě pár lidí, kteří si vylámali zuby, než pochopili, že to není 1:1.

Monetizace. Základ. Naplánovat zpeněžení digitálních věcí dá fušku.

Jak poznám z fleku, jestli se vám bude dařit nebo ne? Když mi řeknete, že budete chtít vydělávat na reklamně, tak jste své šance automaticky poslali do kanálu.

Největší chyba je ta, že nevymyslíte funkční monetizační model. Prostě vsadíte všechno na divokou kartu, že se vám bude dařit a každý z okolí u vás bude chtít mít nějaký banner. Nebo že tam nasadíte AdSense.

Tak se probuďte a nechte ten projekt být.

Pokud nedokážete vymyslet funkční monetizační model, něco je špatně.

Možná je špatně celý váš nápad.

Velký výstražný světlo.

Najděte si někoho, kdo už to někdy dělal. Má lepší představu o nákladech, zná pár fungujících metod monetizace webů a spočítá to. Vyškrtá vaše slepé nápady a nedivte se, když vám doporučí ten projekt zavřít. Těch 94 failů se někde musí objevit.

3/ Nemáte na to dost peněz.

Jednoduchá webová aplikace nebude stát nikdy míň než 0,5 milionu. A to jste na tom ještě dobře. Jak jsem na to přišel? A proč je to tak drahý (já říkám furt ještě levný), když všude kolem je spousta podobných funkcí hotových?

Když to vidíte na Facebooku, to ještě neznamená, že podobnou věc má připravenou váš dodavatel.

Když je to na míru, je to vždycky drahý. A ne nutně dobrý.

Připravte se, že na vašem projektu bude pracovat několik rolí. Ty hlavní jsou:

  • návrhář — ten, kdo to s vámi vymyslí smysluplně, technicky, marketingově a připraví zadání pro ostatní role
  • grafik — "bez grafiky? ses zbláznil, né"... No, tak v tom případě potřebujete grafika. Já už jsem spustil pár projektů i bez grafiky (by the way, fungují dobře)
  • kodér — když je to na míru, musí to někdo nakódovat (takový to HTML)
  • vývojář — dejme tomu, že je fakt dobrej, rychlej a ideálně si to celý sám otestuje (pár takových znám, takže úplná utopie to není)
  • projekťák — drží to celý pohromadě

A vy — obvykle si berete na starosti backoffice, support, a výsadu ke všemu něco říct. A takový ty věci jako domlouvání spolupráce s partnery (pokud o vás vůbec někdo má zájem). Idylka.

Kolik to asi může stát, když na tom bude 5 lidí pracovat se svými digitálními mzdami v rámci nějakého minimálního projektu po dobu 4-5 měsíců? Já vím, jsem optimista. Aspoň tady, když v reálu moc ne. Trest zkušenostmi vás usadí.

Návrhář (1 měsíc), grafik (1 měsíc), kodér (1 měsíc), vývojář (2 měsíce), projekťák (průběžně po celou dobu). A všichni se v určitou dobu různě prolínají (tzn. jejich práce není v kuse, takže obvykle dražší).

Počítejte jak chcete, já už to počítal pro hodně webů. MINIMUM vyšlo vždy na 0,5 mega.

A to musí být fakt hvězdný tým, sehraný, rychlý a projekt bez zádrhelů. Váš čas do toho nepočítám, ale kývačka nohama to rozhodně nebude.

“…okrem toho, že vás to bude stáť peniaze, tak sa možno budete chcieť pol roka aj živiť. Alebo rátate s tým že to dáte popri práci?” Matějův pádný dotaz

Většinou je fajn, když se v tom projektu něco nevyse*e. Ale ono se vždycky něco vysere, takže je moc dobrý mít rezervu. U nás říkáme 30 %.

A teď mi ještě řekněte, jaký rozpočet budete mít na marketing, až to všechno bude hotové.

Slyším tady ve vzduchu snad 1 milion? Hádá někdo 2? Lidi, proto ty weby nejsou moc levný a za 100 tis. leťte radši na dovolenou. Bude to určitě líp strávenej čas.

Nejradši byste našli investora. Zní to jako plán. Investor na tom ale nechce prodělat, tak se bude dost zajímat o vaše zkušenosti. A když zjistí, že to je váš první projekt, to už máte větší šanci, že začnou pršet sledi.

Závěr

Cesta za splněným snem je cesta v bahně za neviditelným Svatým grálem.

Tak se nedivte, že vám to z 94 % rozmluvím.

“Ale odvážným štěstí přeje!”

Jó, to jó… ale až tak na podesáté.

Děkovat netřeba. Já jsem taková dobrá duše.

Ale hlavně nemám rád plýtvání.

Mám ho! Zaručeně pravej...


Marek Čevelíček
Pracuju s digitálními aplikacemi už 17 let, z toho 9 let se specializuju na UX. Nejvíc rozumím e-commerce a nejradši dělám redesign e-shopů a UX pro informační systémy. Dřív jsem býval vývojář a s vývojáři si rozumím. Často se ptám na otázky, které si lidi většiou nepokládají.