Ne v každém oboru máte tu výhodu, že váš produkt je sám o sobě tak zajímavý, že si o něm váš zákazník rád něco dobrovolně přečte. Pokud jste i vy obchodník se sáčky do vysavačů či prodejce kombajnů, nepřehlédněte tipy, jak přimět svého čtenáře, aby přečetl váš web jedním dechem.

Proč a co psát na web?

Hlavním smyslem textů na internetu je poskytnout informace, které uživatelé hledají. A tak by to mělo být i na vašem webu. Navíc je na něm třeba budovat povědomí o značce a zboží. A v neposlední řadě byste měli zaujmout a vybízet k nákupu. Jednoduché, že? Nenechte se ale hned uchlácholit. Bohužel to není takový “piece of cake”, jak se může zdát. V dnešní době protřelých obsahových strategií musí být web nápaditý a zábavný. A proto se nebojte svými texty zákazníkům radit, pomáhat, bavit je a vzdělávat. A je jen na vás, co bude vaším přínosem v jejich životech, tím co jim ulpí v hlavě a už je nepustí ke konkurenci.

Proč členit text na webu?

Tipněte si, kolik z vás tenhle článek dočte až do konce (ti vytrvalci, co dočetli až sem, u mě mají malé významné plus). Asi jen hrstka. Ale nebojte, já ani vy se z toho faktu hroutit nemusíme. Je totiž dokázáno, že většina lidí na webech nečte, ale jen scanuje text očima. A špetka statečných, která činí asi 16 % návštěvníků webů, čte texty hlavně díky tomu, že jsou zajímavé a dobře členěné. Ti ostatní věnují svou pozornost jen tomu, co je “praští” do očí.

Jen 16 % návštěvníků webů čte všechny texty.

Ostatních 84 % jen scanuje text a všímá si toho, co je "praští" do očí.

Jak zařídit, aby se lidem váš web četl lépe?

Použijte princip obrácené pyramidy

Na začátek dejte to podstatné,
jinak riskujete, že se k tomu,
co jim chcete sdělit,
vůbec nemusí
dostat.

Zkracujte, kde se dá

I já vám teď kradu cenné minuty vašeho života. Zamyslete se nad tím, co je důležité, a to sdělte. Jednoduše a srozumitelně. Vždy je totiž lepší krátký a výstižný článek než dlouhé a nic neříkající bláboly.

Formátujte a čleňte!

Díky formátování můžete být klidnější, že si zákazník přečte to, co mu chcete sdělit. Lidé si totiž při scanování textu všímají především:

Infografika vždy zaujme oko čtenáře.

A popisků obrázků. :)

Jak členit obsah na webu?

Titulky a mezititulky

Základní kameny každého webu. Pomáhají čtenáři lépe porozumět textu a zajistí snadnou orientaci na stránce. Jsou jednou z mála věcí, kterou lidé na webu opravdu přečtou. První nadpis navíc rozhoduje o tom, jestli si váš článek lidé vůbec přečtou. Titulek by neměl mít víc než 7 slov a první 3 z nich musí zvládnout zaujmout čtenáře. Rozhoduje tedy prvních pár sekund. Tak ho vymazlete. Dejte mu čas a on vám to vrátí nadšenými čtenáři.

3 pravidla, kterými pozvednete váš titulek

  • V titulku použijte vždy sloveso v aktivním stavu, které zaujme či vyzve čtenáře k dalšímu čtení.
  • Pokud můžete, vyhněte se slovesu “být”. Protože je vždycky lepší, když “pomůže vaší zahrádce ”, než “dokáže být nápomocen vaší zahrádce”.
  • Buďte konkrétní, upoutejte pozornost a už ji nepusťte. Postačí šikovně položená otázka. A odpovědi, které budou viset ve vzduchu, budou hnacím motorem, který vaše texty nenechá ladem.

Perex

Tmel mezi titulkem a dalším textem. Je dalším lákadlem, zábavným “otvírákem”, který nesmí dát čtenáři spát. Máte šanci zde na několika řádcích čtenáře zaujmout a poodhalit mu téma, o kterém mu chcete dále vyprávět. Ano můžete i příběhem. Ale neprozraďte hned všechno. Nechte něco na fantazii a zvědavosti. Ta funguje už odjakživa. A nezapomeňte na klíčová slova.

Odstavce

Vzpomínáte na svůj první slohový výtvor? Taky vám vštěpovali, že by měl mít odstavce, ve kterých věty spolu logicky souvisí a tvoří jeden grafický celek? Tak to pořád platí. A aby se ještě lépe četly, neměly by přesáhnout 4–5 řádků.

Odrážkové seznamy

Formát textu, kterým jdete na tutovku. Sázejte na dobře čitelný, stručný a výstižný text. Protože někdy postačí jen vypsat pár bodů, kterými řeknete vše podstatné.

Nechte čtenáře, ať si zamilují vaše texty a vkládejte:

  • obrázky
  • přehledné infografiky
  • videa (dnes se už více poslouchá a kouká, než čte)
  • popisky obrázků (co neřekne obrázek, měl by říct jeho popisek)
  • odkazy v textu
  • zvýrazněný text (tučně a kurzívou)

Co byste měli vědět, ještě než se pustíte do psaní na web

  • Buďte konkrétní. Nikdy nespadlo ovoce ze stromu, ale jablko z jabloně.
  • Pokud nemusíte používat trpný rod, nechte ho trpět jinde než u vás na webu. Ten činný vám udělá milejší službu.
  • Pokud neoslovujete konkrétního čtenáře, raději pište “vy”. S “Vy” zvítězíte při osobním kontaktu.
  • Nechvástejte se. Používejte více “VY” než “MY”. Spíš se nechte chválit, třeba v referencích.
  • Nelžete. Víte, jak to má ta mrška s nohama.
  • Vyzývejte k akci!
  • Střídejte krátké a dlouhé věty. Zaujme to. Opravdu.
  • Vyhněte se prázdným frázím. Víte, jak to myslím: „Jsme mladá dynamická firma s individuálním přístupem a flexibilní nabídkou komplexních služeb vysoké kvality.“ Že si neumíte představit, co tahle firma dělá? Já taky ne. Pište pro lidi. Lidsky a originálně.
  • A s tím souvisí i slovní “vata”. Ale o té možná později. Prostě protože se to sem jakoby už vlastně nevejde.
  • Ctěte český jazyk a jeho pravopis. Texty je pak větší radost číst.
  • Pokud můžete v textu minimalizovat výskyt verba “být”, bude to optimální. A platí to i u přehnaného používání odborných výrazů. Pište jednoduše a srozumitelně.
  • Nepoučujte a nepovyšujte se nad čtenáře.
  • Buďte sví a nenechte si vzít “svůj styl”. Bude to možná jednou to, co vám bude dobře prodávat.
Markéta Steigerová
V Liquidu jsem už druhým rokem a věnuji se hlavně marketingu a web copywritingu. Má cesta k onlinu nebyla zrovna přímá, ale život mě naštěstí zavál k tomu, co mě opravdu baví. Když zrovna nepracuji, dobíjím baterky sportem, cestováním, s knihou, nebo za šicím strojem.