Jak je to s grafickou kreativitou na webu? Kdy se hodí, kdy ne a jaký má smysl? Kolik je jí potřeba a jaký má vliv na úspěch webu? Přináším vám zamyšlení z praktického pohledu při tvorbě webů.

Je to málo kreativní!

Jednou za čas pracujeme na projektu, kde s klientem řešíme, jak moc bude grafika webu kreativní. Klientovi se zdá, že je to dobrý nápad, ne-li klíčový pro jeho úspěch. Ale u nás tak nějak tušíme, že to možná bude právě naopak. Vysvětlujeme, proč bychom šli cestou funkčního designu

Všechno souvisí s účelem, ke kterému chcete web použít. Většina webů, na kterých pracujeme, má za cíl splnit nějakou konverzní akci - třeba odeslání objednávky. K tomu, aby akci mohl uživatel splnit, se musí nejprve dozvědět všechny potřebné informace. Musí se vyznat ve struktuře webu, přečíst si všechno důležité o produktu, pochopit ovládání webu a dostat se tak až do košíku, kde odešle objednávku.

Jsou to pragmatické činnosti a je výhodné, když se při jejich designování zaměříte na funkčnost a srozumitelnost. Dostat tam kus kreativity je skvělé. Vyžaduje to ale zkušeného profesionála, který zná priority konkrétního webu a nepustí svou fantazii před účel webu. Je totiž moc snadné být kreativní a nehledět na účel. Snadno pak přijdete o objednávky, když uživatelé nenajdou tlačítko Objednat, které se nachází na webu “vlevo dole pod symbolem ryby držící bankovku”.

Je moc snadné být kreativní a nehledět na účel webu.

Je moc snadné být kreativní a nehledět na účel webu.

Kreativní vrah

Viděli jsme už mnoho webů, které kreativita grafického designera doslova zabila. Pokud si tedy nejste jistí v účelu webového designu, nebo objednáváte vzhled webu od méně zkušeného grafika, raději zkroťte své požadavky i jeho fantazii a soustřeďte se na funkčnost.

Kreativní web se vyplatí když:

  • Konkrétní kreativa je součást vašeho brandu.
  • Vaše služby či produkty jsou unikátní, inovativní a designové.
  • Podnikáte v oboru, kde vaši zákazníci kreativitu očekávají nebo dokonce vyžadují.
  • Vizuální odlišení je klíčové pro váš úspěch. 

Kreativita je skvělá pro mikro-stránky produktu, brandové weby a nebo umělecké obory.

Funkční design se hodí když:

  • Zákazníci jsou konzervativní nebo jejich preference neznáte.
  • Nemáte ve své značce nastavenou žádnou strategii.
  • Výběr zboží probíhá pragmaticky a převážně podle parametrů.
  • Obsahové sdělení je zásadní a nechcete riskovat odvedení pozornosti.
  • Web je rozsáhlý a jeho používání má vyšší nároky na přehlednost.

Funkční design je zásadní u větších webů, tradičních oborů a stránek s větším textovým obsahem. Přehnaná kreativita zde může být na obtíž.

Účel především

Do jaké míry splní web účel pomocí vizuálního zpracování a do jaké míry je závislý na funkčnosti a použitelnosti? Odpovězte si a zjistíte, jak je pro vás na webu kreativita důležitá.

Od uživatelů na webu potřebujete většinou vykonat nějakou akci. K tomu web musí fungovat a být přehledný. Nezáleží na tom, zda je například formulář netradičně vyřešený, ale zda je srozumitelný a ovladatelný. Kreativita je bonus. Mohou to být animace a různá podbarvení, inovativní uspořádání políček, popup nápovědy a skvělá animace po odeslání formuláře. Nic z toho nepotřebujete a pokud si nepohlídáte limit kreativity, tak vám to může spíše uškodit.

Pokud by hrozilo, že grafická kreativita ohrozí nebo omezí splnění akce, má smysl ji vynechat. To je ve světě webů, kde hraje roli každé procento konverze, rozumné řešení.

Naše kreativní přemýšlení směřuje často do strategie a funkčnosti. Vymyslet, jak by lépe fungoval obchodní model projektu nebo jak vyřešit důležitý problém s ovládáním webu. Neupínáme se na první nápad, a proto máme všechny cesty v designu otevřené.

Funkční design webu nám v mnoha případech umožňuje lépe dosáhnout obvyklých cílů. Špatně zpracovaných kreativních webů jsme viděli už také dost. Nedivte se, že jsme v kreativitě zdrženliví a vždy zvažujeme její vhodnost. Vy budete ten, kdo tímto přístupem získá nejvíce.

Mám zájem o dobrý web


Marek Čevelíček
Navrhuju weby každý den už přes 10 let. Zlepšuju jejich fungování a propojuju je líp s podnikáním – argumentace, přesvědčivost – a taky škrtám v textech. Hodně se u toho ptám, což je někdy fakt dotěrné, ale velice účinné.