“Chtěl bych se naučit něco nového, abych byl v LQD užitečnej. Co potřebuju umět, abych byl v dalších letech lepší designer?”.

Takový jednoduchý dotaz, kterým to začalo. Komu z vás se stane, že by za ním lidi chodili s podobnými dotazy?

Líbilo se mi, jak dobře to Matěj zformuloval. To je už taková jistota, že designer umí pokládat dobré dotazy :)

“To záleží.”

Drsná odpověď. Jak z filmu.

Je totiž potřeba položit si několik dalších otázek, které budou možná bolet:

Kam Liquid Design v UX a designu směřuje?

Co z toho má největší přínos pro firmu?

Co z toho má největší přínos pro klienta?

Co by ses rád naučil?

Co je tedy prioritní?

Jaké schopnosti jsou k tomu potřeba?

Na co mám vlohy a co mi bude trvat dlouho?

*     *     *

Napište si odpovědi. Máte? My taky ještě ne. Ale co by to byl za článek, kdybych neukázal, kde jsme zatím skončili.

UX v Liquid Design je dnes postavené na 3 hlavních oblastech:

Na kvalitu práce v každé oblasti mají (mimo formální znalosti UX) vliv vždycky 2 klíčové schopnosti:

  • Komunikační dovednosti (pro dobré vedení projektu a hodnotu výstupů)
  • Analytika (znalost metod, jejich použití a správné vyhodnocení)
  • Patterny UI (znalosti komponent v návrhu uživatelského rozhraní)

UX design v LQD a potřebné schopnosti designera

UX design v LQD a potřebné schopnosti designera

UX designer's Core

Kombinaci komunikačních dovedností a analytického vyhodnocování považuju za klíčové pro práci jakéhokoliv UX designera.

Na webu mimochodem najdete tuny článků, co musí dnes UX designer umět. Kašlete na to, nenašel jsem žádný, se kterým bych souhlasil aspoň z poloviny. Nejvíc se blíží tento: https://trydesignlab.com/blog/what-are-user-experience-design-skills-12-essentials/

Patterny

Znalost UI patternů významně zlepšuje a zrychluje doručování funkčních návrhů, jak zlepšit uživatelské rozhraní e-shopů i libovolných webových aplikací.

Weby jsou jako skládačka a v uživatelském rozhraní nejčastěji používáme 30 a nejvýše 100 patternů stále dokola. Na různých odborných webech jsou dobře popsané — v jakých případech a které fungují líp a na co si při používání dát pozor.

→ Naučit se používat patterny docela snadné. Asi jako na zkoušky do autoškoly.

→ Naučit se dobře komunikovat je běh na dlouhou trať. Někdy na celý život.

Neuděláte chybu, když začnete čerpat znalosti na https://goodui.org. Přečtěte si například, jak hezky jsou popsané tyto dvě varianty patternu zobrazení produktu v e-shopu: https://goodui.org/leaks/bol-a-b-tests-the-ui-classic-list-vs-grid-view-with-a-clear-decision/ 

Analytika

Analytické myšlení potřebujete, abyste správně vyhodnotili uživatelské testování.

V případě zvyšování konverznosti e-shopů potřebujete navíc umět ovládat různé analytické nástroje (nejčastěji Google Analytics a Hotjar) a vyhodnocovat data z nástrojů, ale i data o objednávkách a jiné byznysové informace.

Komunikace

Nejtěžší dovednost, která si zaslouží největší pozornost.

Špatná komunikace vám může všechno zkazit.

→ S klientem se špatně domluvíte na spolupráci nebo se vůbec nedomluvíte.

→ Nebude vám jasné, co lidi v projektu očekávají za výstupy.

→ Případně to bude jasné jenom vám, ale nikomu dalšímu.

→ Pokazíte nábor respondentů, tvorbu scénáře i celé uživatelské testování.

→ A Matěj doplnil: „Budete prudiť a srať ľudí a oni vás.“

Možná to ani nikdo nepozná. Možná se všichni pohádáte. Možná projedete svoje prachy nebo prachy klienta.

To nechcete.

Nehledě na hodnotu vaší práce, stupeň seniority či všechny přínosy, budete muset naplnit i klientovo očekávání o spolupráci. Jinak prostě spokojenej nebude.

Na konci každý posuzuje spolupráci s nějakým podílem irelevantního faktoru. Tak to prostě chodí. Když si dobře ujasníte očekávání všech lidí, teprve pak je můžete splnit. Nebo slušně odmítnout.

Tady se vám počítají body.

*     *     *

Téma soustavného vzdělávání v digitálních oborech je tak rozsáhlé, že bych moc rád znal i váš pohled. Nejlíp dole v diskuzi, ať si to můžou přečíst další lidi.


Marek Čevelíček
Pracuju s weby každý den už přes 15 let. Navrhuju je nebo zlepšuju jejich fungování, použitelnost a přesvědčivost. A taky majitelům škrtám v textech na firemních webech. Hodně se u toho ptám, což je někdy fakt náročné, ale velice účinné.