Lidi se mě ptají, koho si mají vybrat na spolupráci ke svému webu nebo na marketing. Kdo je dobrý? A kdo se tak jenom tváří? Jak to mají poznat? A je to pro ně strašně těžké.

Bacha, ono je to těžké i pro mě, ale mám na to takový fajn postup.

Není specialista jako specialista. Odborník chce být každý. A když jím ještě není, alespoň se to zkouší zamaskovat. Pokud se mu to povede, je to pro něj výhodné, protože si může nasadit vyšší cenu.

A/ Nejsnadnější způsob

Nejsnadnější a nejrychlejší volba je obrátit se ohledně doporučení na někoho, koho už znáte, ke komu máte důvěru a víte, že se v oboru pohybuje. Velice snadno dostanete tip na lidi, které si pak dál můžete prověřit po svém.

B/ Když nikoho neznáte

Když nikoho z oboru neznáte nebo z jiného důvodu nemáte možnost či důvěru v jeho doporučení, pak se vám může hodit pár rad, co prověřit. Já používám tohle všechno.

 Jak si vybrat dodavatele pro svůj web

<Můj postup> Jak si dobře vybrat

Nečekejte ultimátní návod. Je to soubor kroků pomocí kterých se ujistíte o kvalitách dodavatele.

Hodnotit dodavatele podle jednoho jediného faktoru není dobrý nápad. Například jen podle referencí. S trochou snahy si totiž obstojné reference dokáže sehnat skoro každý.

Mnohem těžší je působit důvěryhodně skrz několik faktorů. Jaké to tedy jsou?

1. Nejdřív tedy ty reference

Zajímejte se o výsledky práce a kladná hodnocení od lidí, které si snadno dokážete ověřit. Nebo hodnocení od těch, které znáte a mají objektivní pohled.

Nezůstávejte jen u referencí, které má na webu. Volejte a pište předchozím dodavatelům. Fakt je to neobtěžuje - každý má rád, když se o jeho názor zajímáte.

Dávejte si pozor na hodnocení založená na certifikátech a webových soutěžích. Není příliš těžké zajistit si pár certifikátů a soutěž "Podnikatel roku XY" často rozhodují lidé, kteří o konkrétní odbornosti moc neví.

"Design roku" a výhra ve Web Top 100 ještě neznamená, že ten web majiteli vydělává.

2. Způsob komunikace

A hodnoťte pěkně od začátku, tedy od reakce na poptávku. Dobrý dodavatel bude zvídavý, bude chtít vědět hodně podrobností, možná bude mít podrobný dotazník (za ty roky ho totiž vypiloval) a netlačí na pilu.

Zvažte i lidské faktory komunikace. Vyhovujete si? Dokážete se domluvit, když se vyskytne problém? A on se dříve či později vyskytne.

3. Oblíbenost

Poznáte to tak, že se vám možná nebude moci věnovat hned. Budete muset do fronty. Pokud jeho termíny nejsou pro váš projekt úplně nereálné, vyplatí se na dobrého specialistu přesto počkat.

Kamarád mi nedávno řekl:

Když poptávám někoho, kdo má hromadu času, tak se z něj často vyklube neschopa. Radši ukecávám lidi, kteří čas nemají.

4. Rozumný rozsah služeb

Webdesign vyrostl v rozsáhlý obor. Nikdo nezvládne být odborníkem na všechny činnosti. Zkušený člověk, který se věnuje webdesignu řadu let a maká na sobě, ovládne nejvýše 2 až 3 činnosti. Někdo by se mnou nesouhlasil ani v tomto čísle. 

Prezentuje se vámi vybraný člověk jako ultimátní superčlověk, který zvládá všechno a líp než ostatní? Pozor na něj. Pravděpodobně neumí dobře nic. Jednoduchý projekt může zvládnout rychle i levně, ale na složitější projekt nebude dobrá volba.

Podívejte se, jak jsou na tom firmy z našeho okolí: 

Nikdo ze zkušených odborníků neovládá vše.

5. Zkušenosti

Je odborník vidět na přednáškách? Pořádá školení nebo přispívá do kvalitních portálů svými články? Není jednoduché prosadit se na veřejnosti. Odborné publikum vám laciné triky a povrchní znalosti nesežere. Kdo zvládá vystoupit veřejně a podělit se o know-how, má něco do sebe.

6. Rozsah zakázky

Zvládne dodavatel rozsah práce, který mu plánujete zadat? Nebo naopak – není firma příliš velká na váš malý projekt? Každý rozsah projektu vyžaduje adekvátního dodavatele. 

Firma, která tvoří milionové e-shopy, pravděpodobně nebude mít nastavené procesy na to, aby se vešla do vašeho malého rozpočtu začínajícího živnostníka.

7. Hodinovka

Hodinová cena je nálepka, kterou člověk deklaruje, jak si cení své služby. To ale neznamená, že skutečně mají takovou hodnotu. 

Každý si na webu může napsat cenu 5000 Kč/h. Na oko to působí, že ten člověk asi bude expert. Nenechte se tím zmást a opět neposuzujte pouze podle hodinovky. Vysokou hodinovku konfrontujte s výsledky.

Taky se dívám na to, jestli hodinovka není příliš nízká. Je téměř jisté, že za 300 Kč/h kvalitní službu prostě nedostanu. Takový člověk brzo zkrachuje nebo shoří, protože za tohle se nedá normálně přežít.

•     •     •

Chytrý / Levný / Reference / Z Brna / Má čas / Srdíčko

Proč byste to měli dělat tak složitě?

Minimalizujete riziko, že si vyberete špatně. A jako laik je u vás to riziko dost velké. Pokud se spálíte, tak nejen že projekt můžete zahodit, ale nebudete mít moc důvěry ani v další odborníky. Možná celý projekt zabalíte. A to může být škoda, když přitom existují lidi, kteří by vám s tím dobře pomohli.

Na konci spolupráce možná ani nepoznáte, že vám někdo dodal nefunkční řešení. Možná vám to někdo řekne za pár let. Nebo to zjistíte sami, že vám to vlastně moc obchodně nefunguje. V každém případě ztratíte dost:

  • Peníze – zfušovanou práci jste několikanásobně přeplatili
  • Čas – kdyby byla práce kvalitní, web mohl už dávno mít výsledky
  • Důvěru – nevěříte už ani jiným odborníkům, včetně těch, kteří vám můžou pomoct
  • Objektivitu – pravděpodobně se při spolupráci dozvěděl hromadu zavádějících informací, takže z toho máte v hlavě pěkný guláš
  • Příležitost – pokud jste vložili všechny naděje do webu, který nefunguje, svůj podnikatelský plán tímto pohřbíte. Přestože jiný postup by třeba fungoval.

Možná se budete divit, ale spousta klientů si vybírá dodavatele podle jediného faktoru –  jeho portfolia na webu. Tedy toho, co se dá dost snadno zfalšovat.

Máte rádi audio nebo Honzu Kvasničku?

Honza o tom povídá v rozhovoru pro Mladý Podnikatel (6. 9. 2018). Stopáž: 18:20, 26:45: 
Podcast na iTunes  nebo MP3  nebo Video 

Co si z toho vzít

Každý bod sám o sobě nemá velký význam. Teprve v kombinaci s více faktory však o odborníkovi dost vypovídají.

Ověřujte si odborníky. Častý problém je lenost klientů projít si dostatek informací. Pokud se na to vykašlete, nemůžete se divit, že sednete na lep šarlatánům.

Posouzení kvality dodavatele je založeno na střípcích důvěryhodnosti. Poskládejte střípky a získáte lepší obraz.


Update 17. 4. 2019

Hezký článek z trochu jiného pohledu – Nahraditelnost webových specialistů napsal na svém blogu Zbyšek Nádeník.

•     •     •

Plánujete vytvořit nebo optimalizovat firemní web? To je zase naše parketa. Tak se s námi na začátek třeba potkejte. V Liquid Designu je nás 8 lidí, kteří rozumí strategické přípravě webů. Možná je to něco, co už dlouho hledáte.

To bude ono →


Marek Čevelíček
Navrhuju weby každý den už přes 10 let. Zlepšuju jejich fungování a propojuju je líp s podnikáním – argumentace, přesvědčivost – a taky škrtám v textech. Hodně se u toho ptám, což je někdy fakt dotěrné, ale velice účinné.