Někteří lidé už pochopili, že testovat weby na uživatelích se vyplatí. Odpadají pak argumentační dohady v jednačkách začínající „My si myslíme…“

Cílem uživatelského testování webu je zjistit, jestli uživatel dokáže web používat. U jednoduchých prezentačních webů nedává testování webu moc význam. Jsou prostě jednoduché.

A co takhle otestovat obsah webu?

  • Je nabídka atraktivní?
  • Našel uživatel všechny důležité informace?
  • Má z obsahu správný dojem?
  • Přesvědčil ho obsah k nákupu?

To jsou otázky, na které byste rádi znali odpovědi.

Otestovat vytvořený obsah je jediná metoda, jak si ověříte, jestli copywriter odvedl dobrou práci. Dobří copywriteři své texty už testují.

Testování obsahu je maturita, která rozděluje copywritery na skupiny A a B: 

  • A: „Já si myslím, že to je dobře napsané."
  • B: „Vím, že je to dobře napsané."

• • •

Jak se správně testuje obsah webu?

Žádný ucelený návod jsem nenašel, tak jsem si jej napsal. Ať to mám někde pohromadě. Pomáhá mi to sestavit strukturu testování a třeba to pomůže i vám.

Testování obsahu má svoje specifika oproti testování webu. Otázky pokládáte trochu jinak, než když testujete práci s webem. A o tom to vlastně celé je.

Otázky, na které se ptám

  • Jak na tebe text působí?  –  Dobré je použít emoční kartičky, protože uživatelé horko těžko hledají namátkou správná slova
  • Zkus mi říct, co sis z textu zapamatoval?
  • Co tě v textu zaujalo? Proč?
  • Čemu jsi nerozuměl? Proč?
  • Máš k obsahu nějaké otázky? Co ses nedozvěděl?
  • Která informace na tebe nejvíc zapůsobila? Proč?
  • Co tě na nabídce odrazuje?
  • Věříš této nabídce?
  • Vyskytuje se v textu něco, co ti připadá jako nesmysl? Proč?
  • Myslíš, že je pro tebe ta nabídka vhodná?

Všimněte se, že téměř všude se musíte doptat na podrobnosti navazující otázkou –  Proč? Zajímají vás totiž konkrétní důvody, ne povrchní odpověď.

• • •

Vyplatí se přitvrdit

Chcete si ověřit, že uživatel nepřikyvuje hlavou jen proto, aby vás potěšil/odbyl? Chcete zjistit, jestli je nabídka tak dobrá, že nakoupí? Pak musí vytasit peněženku. V uživatelském testování je to trochu agresivní technika –  zvlášť, když s vámi uživatel testuje obsah v přesvědčení, že mu o nic nejde.

Teprve když uživatele zatáhnete do nákupu, zjistíte jeho opravdové názory.

  • Máš možnost nabídku teď hned získat, chceš to?
  • Proč ne, co ti na tom nevyhovuje?
  • Máš před nákupem ještě nějaký dotaz?

• • •

Musíte vědět, na co chcete přijít

Abyste mohli otestovat, jestli text splňuje vaše požadavky, musíte tyto požadavky znát. Každé testování je založené na tom, že znáte správný stav, odpověď nebo postup. S uživatelem testujete, zda se do tohoto stavu dostal.

V případě obsahu musíte znát cíl obsahu – co chcete sdělit. A také si musíte nastavit priority jednotlivých informaci, protože v textu téměř nikdy nesdělíte uživateli vše, co jste si připravili.

Lidé v textu přeskakují, čtou jej od konce nebo čtou jen zajímavé části. Někteří prochází obsah webu nelogicky – nejdřív si přečtu nadpis, pak si přečtou konec stránky a nakonec prostředek.

Nahrávka uživatele na webu. Zde pravděpodobně chronický hráč online her, který se pořádně rozklikal :)

Mrkněte se na nahrávky obrazovek nějakého webu, jak jej lidé procházejí. To otevře oči každému a diskuze nad rozsáhlým textem je ta tam.

Abyste otestovali, jestli obsah působí na lidi správně, musíte vědět, co je to správně – jak to má působit.

To je celá věda.

 


Jak zvládnout procesně rozhovor s uživatelem si přečtete v krátkém článku Dany Salačové: Hlavní zásady vedení hloubkových rozhovorů

Testujte obsah svých webů. Zjistíte, kterých 20 % obsahu tam má smysl.

Ušetříte 80 % času uživatelů, takže můžou rychleji nakoupit.

A to se vám vyplatí.

Navrhneme a otestujeme i váš web


Marek Čevelíček
Navrhuju weby každý den už přes 10 let. Zlepšuju jejich fungování a propojuju je líp s podnikáním – argumentace, přesvědčivost – a taky škrtám v textech. Hodně se u toho ptám, což je někdy fakt dotěrné, ale velice účinné.