Školení o psaní většinou slouží k tomu, abyste se naučili psát. Ottovo školení copywritingu je jiné. Naučí vás především správně přemýšlet. To psaní přijde časem samo.

Otto vás to naučí na školení »Pište jako pornomagnát«

 

 

Byl jsem na školení o psaní, protože psaní mi pomáhá utřídit si myšlenky, což mi zase pomáhá umět věci líp vysvětlit. A to já náramně potřebuju.

Takže tady je to, co byste si ze školení měli odnést i vy.

— 1 — 

Neplýtvejte jejich časem.

Možná si myslíte, že lidi na vašem webu zajímají všechny detaily. Nesmysl. Většinou je zajímá jedna věta. To nejlepší. Najděte to a dejte jim to hned. Zbytek keců dejte do povídky, na blog nebo do koše. Eseje budete číst jen vy.

Neprodávejte hned. Zachyťte jejich pozornost.

Nesmíte to tam cpát jak prase řiť. A nohu do dveří. Prodávat se vám bude o moc líp, když získáte víc času a střípky důvěry díky jejich pozornosti.

Vzorek zdarma

První známý prodejce, který nabízel vzorky svých produktů zdarma byl Benjamin T. Babbitt  – Free samples, Wikipedia. Vzorky zdarma fungují i dnes, takže jestli máte tu možnost, vyzkoušejte to. Ale pozor, abyste to neobrátili v kulišáckou placenou akci. Bude se o vás mluvit taky, ale ne tak pěkně.

— 2 —

Jaký má text cíl?

Kdo ho bude číst?

Proč by ho to mělo zajímat?

Tohle jsou 3 otázky, na které musíte znát jasnou odpověď ještě než začnete psát. Tvoří strategii vašeho obsahu. Nic není důležitější.

Přemýšlejte nad situací, v jaké se uživatel nachází. Je na zahradě a čte v mobilu? Je unavený a v noci? Naučte se empatii — ano, dá se naučit. Vaše prodejní texty se drasticky zlepší.

— 3 —

Fakta vysvětlují. Emoce prodávají.

Nepromokavost a odolnost je super info. Asi i nezbytné. Ale nakonec to člověk koupí kvůli tomu, že se v tom bóžovým sedacím vaku úplně vidí válet u vody.

Text není nejmocnější.

Ani nejlepší text na světě nedokáže vše. Nelámejte to přes koleno a uvědomte si, že emoce předáte i líp. Třeba videem.

Nikoho nezajímáte, takže nepište o sobě.

Vaše zákazníky zajímá JEN to, co z toho budou mít oni. Stránku "o nás" nepište o vás. Co z toho vašeho super týmu mají oni.

Trpný rod musí zemřít!

Na webu toho potřebujete o 80% míň než si myslíte.

"Dobré stránky nežvaní."
Marek Prokop potřeboval tři slova, aby řekl, jak máte zlepšit web.

— 4 —

Pište jak mluvíte.

Jaké slovní obraty normálně používáte? Na web píšete formálně a když se pak bavíte se zákazníkem, vypadá to úplně jinak. Trochu kontrast, ne? Dejte si záležet, ať texty mají kus vaší duše. A kašlete na pravidla.

Nikdy nic nekomplikujte.

Jednoduchou věc se vám nedaří popsat jednoduše, tak používáte sofistikované obraty a souvětí se točí jak had. Pryč s tím!

Occamova břitva vám pomůže

William Occam byl mnich a používal chytré pravidlo:
"Existuje-li více způsobů, jak věc vysvětlit, vyber z nich to nejsrozumitelnější."

Podobně jako Paretovo pravidlo ho můžete aplikovat skoro všude. Třeba v argumentaci na webu. Vyberte 3 nejlepší argumenty. Zbytečně ukecaný web není důvěryhodný a důležitý obsah se ztrácí v nudném plkání.

— 5 —

Ať je váš blog jako váš obývák.

Nechávejte si tam jenom kvalitní a hezké věci. V obýváku se vám přece neválí rozbitý harampádí a reklamní letáky.

Pište málo, promujte hodně.

Nejtěžší na prodejním textu je dostat tam příběh.

Prodejní texty totiž musejí být krátké. V blogu to jde snadno. Tam máte prostor na příběhy, tak ho využívejte.

— 6 —

Pochvalte se sami. Nikdo jiný to za vás neudělá.

Děláte dobrou věc dobře? Nebojte se pochválit i na webu. Skromnost je milá, ale v koutě se prodává špatně. Chcete prodat? Pochvalte se.

Chcete-li se zavděčit všem, nezavděčíte se nikomu.

Vyberte si publikum a pište obsah pro ně. Když budete chtít vyhovět všem, zjistíte, že vaše texty jsou nemastné neslané. Hvězdy potřebují svoje hejtry.

Prodejní text musí mít: Kontext—Emoci—Akci

  • Zjistěte, jak sdělení zapadá do života uživatele.
  • Vyberte správnou emoci.
  • Nezapomeňte na výzvu k akci - na konci MUSÍTE napsat, co chcete, aby uživatel udělal.

 

*     *     *

 

Když umíte psát, dokážete ovlivňovat lidi. Máte moc. To se docela hodí.

Chcete pomoct s webem, za který se už nebudete stydět?

Pomůžu vám navrhnout web, ze kterého lidi neodchází →


Marek Čevelíček
Pracuju s digitálními aplikacemi už 17 let, z toho 9 let se specializuju na UX. Nejvíc rozumím e-commerce a nejradši dělám redesign e-shopů a UX pro informační systémy. Dřív jsem býval vývojář a s vývojáři si rozumím. Často se ptám na otázky, které si lidi většiou nepokládají.