Grafiku webu se nevyplácí posuzovat jenom podle vzhledu jako hezkou/ošklivou. Je na ni kladeno více důležitějších nároků, které mají vliv na její kvalitu a tedy i obchodní výkon webu. Je potřeba vnímat ji skrze celý průchod uživatele webem. Tedy ne jen na úvodní straně, což je nejčastější chyba zadavatelů.


Na co se u grafiky webu zaměřit

  • Podporuje grafika mou značku? (Barevnost a vizuální styl, nikoliv jen logo)
  • Je dostatečně odlišitelná od webů konkurence?
  • Text je dobře čitelný a přehledný?
  • Jsou důležité informace na první pohled viditelné?
  • Ovládání je názorné?
  • Vyvolává ve vašich zákaznících (nikoliv ve vás!) správný dojem?

Je těžké odpoutat se od hodnocení grafiky podle prvního dojmu. Když uvidíte ukázku vzhledu svého budoucího webu poprvé před sebou, reakce slovy: “To se mi líbí/nelíbí”, se jako odpověď přímo vybízí. Čím dříve si však zvládnete zachovat odstup a promyslet všechny náležitosti dobré grafiky, tím dříve budete získávat kvalitnější výstupy práce od svých grafiků.

Dobrá grafika webu má svá pravidla

  • Soulad se značkou - Dodržuje design manuál značky, včetně grafického stylu a barevnosti
  • Důvěryhodnost - Zapracujte na ní a neskrývejte se za fotografie z fotobank
  • Priorita informací - Informace jsou vizuálně zobrazeny podle své důležitosti
  • Čitelný obsah - Používá vhodný font (s českými znaky), barvu písma, pozadí, kontrast, velikost písma, vhodnou délku řádků a jejich proklad
  • Přehledný obsah - Rozmístění informací na stránce je přehledné
  • Odlišení se - Vymezuje se od webů konkurence
  • Vyvolává správné emoce - Působí na návštěvníka a vzbuzuje v něm emoce, kterých chceme na webu dosáhnout
  • Snadno se ovládá - Trvejte na použití jednoznačných a obvyklých ovládacích prvků
  • Konverzní akce je zřetelná - Na první pohled musí být jasné, co je konverzní akce a jak ji uživatel provede

A další principy, například harmonický dojem, se kterým souvisí vertikální rytmus na webu.

pyramida faktoru hodnoceni webu

Maslowova pyramida - Základní vlastnosti webu a postupné kroky k vrcholu v uživatelském zážitku

Grafika webu má i důležité technické vlastnosti

  • Převoditelnost do kódu - Snadno a pomocí obvyklých technik je možné vytvořit v HTML a CSS kód webu. Toto je často opomíjená vlastnost, která klientovi může ušetřit peníze.
  • Umožní rychlé načítání - Obsahuje rozumné množství obrázků a videa, nenutí k použití nadměrného kódu nebo zbytečných pluginů. Výstupy od grafika jsou optimalizované.
  • Specifika redakčního systému - Nepoužívá uspořádání obsahu ani grafické prvky, které nejsou dosažitelné pomocí zvoleného redakčního systému

Není toho zrovna málo, co musí dnes dobrý webový grafik znát a umět použít. Studium webové grafiky by mělo mít svůj vlastní obor.

Časté chyby při hodnocení grafiky webu

Některé chyby zadavatelé webu často opakují. Souvisí převážně s tím, že se snaží posoudit vzhled podle svého subjektivního dojmu. Případně k posouzení přizvou další účastníky, kteří třeba ani nebyli u návrhu webu, takže o jeho smyslu, cílech a strategii nic neví.

Nezáleží na vašich subjektivních názorech ani na názorech lidí, kteří web nebudou používat. Názor vašeho grafika nevyjímaje. Je to tvrdé, ale je to tak.

O něco důležitější už je například názor uživatelů, kteří web budou reálně používat. Přes to i názor uživatelů berte s rezervou. Stačí, když je web přesvědčivý, srozumitelný a dokáže produkt nebo službu prodat. Lidé toho hodně namluví, ale ve výsledku nemusí mít nic z toho vliv na výkon webu.

  1. Nevěřte svému názoru na grafiku webu. Vy na něm nakupovat nebudete.
  2. Už vůbec nevěřte názorům vašich kamarádů, kteří o přípravě vašeho webu neví zhola nic.
  3. Nevěřte ani svému grafikovi, a raději se ho ptejte na zdůvodnění.

Dobrý grafik vám dokáže odpovědět na otázky:

  • Proč tato část webu vypadá právě takhle?
  • Jaký smysl má tento grafický prvek?
  • Jak bude na webu vypadat typografie?
  • Proč se tento vzhled hodí k mé značce?

Je častou chybou ignorovat při posuzování grafiky webu tyto otázky a hodnotit pouze vzhled. Především v případech, kdy účelem webu není být pouhou vizitkou, kterou se chcete pochlubit. I starý a nemoderní web dokáže skvěle plnit cíl. Mnohdy lépe, než moderní weby plné animací, sliderů a carouselů. Cílem webu většinou není, abyste se s ním chlubili.

Dobrý web je vaší chloubou, když vám prodává a vhodně podporuje značku. Zkrátka funguje, jak jste si ho nastavili.

špatná grafika webu

Čemu se na webu raději vyhnout

  • Moderní prvky a grafické trendy: Moderní zpracování může spolehlivě pohřbít použitelnost. Grafický trend pomine a váš web bude netrendový a nepoužitelný. Oboje vyžaduje zkušenosti profesionálního grafika.
  • Animace: Mohou spotřebovat značný výkon, zpomalit web a udělat jej nepřehledným. Promarníte svou šanci, nic nesdělíte a návštěvník odchází bez provedené konverze.
  • Videa: Zvažte vhodnost videa. Bývá datově náročné a dobré video může být drahé. Místo špatného videa zvolte raději přehledný text.
  • Bannery a reklama: Zapomeňte na bannerové plochy, dokud na váš web nikdo nechodí. Nemá se tím smysl zabývat. Případnou reklamu je vždy možné na úspěšný web snadno dostat. Málo webů je však úspěšných, aby tam reklama dávala smysl.

Jděte na to chytře

Ujasněte si, co je účelem vašeho webu a podle toho postupujte.
Dobrý grafik vás dokáže usměrnit, špatného grafika budete muset usměrnit vy sami.

Stavíte drahý web, který je pro vaše podnikání klíčový?
Když není prostor na pokusy, spolupracujte s profesionálem, který tohle všechno zná.

•   •   •

Chci profesionální web



Marek Čevelíček
Pracuji s weby každý den už přes 10 let. Zlepšuji jejich fungování a propojuji je lépe s podnikáním. Když navrhuji web, snažím se nevěřit jen svému úsudku a nepodloženým názorům, ale všechno si ověřit na lidech. Rád se bavím s lidmi a jsem tam, kde je zábava.